De legalább sokat kell számolni
Nehéz, beküldte:
csibe08*, szerkesztő: VenczelGy
Egy elképzelt világváros egyik bevezető útján van egy olyan 4 kilométeres szakasz, ahol pontosan kilométerenként állnak a jelzőlámpák.
Erről a szakaszról a következőket kell tudni:
- az első lámpa pontosan 1000 méteren található, és pontosan 32 másodpercig ad zöldet, majd ugyanannyi ideig pirosat, stb.
- a második lámpa pontosan 2000 méteren található, és pontosan 16 másodpercig ad zöldet, majd ugyanannyi ideig pirosat, stb.
- a harmadik lámpa pontosan 3000 méteren található, és pontosan 10 másodpercig ad zöldet, majd ugyanannyi ideig pirosat, stb.
- az utolsó lámpa a 4 kilométeres szakasz legvégén (4000 méter) található, és pontosan 28 másodpercig ad zöldet, majd ugyanannyi ideig pirosat, stb.
- a lámpák mindegyike pontosan akkor váltott zöldre, amikor autónkkal beléptünk ennek a 4 kilométeres szakasznak a kezdőpontjára
- a szakaszon a sebességkorlát 80 km/h
Tegyük fel, hogy autónkkal a sebességünk állandó, egész kilométer/órában kifejezhető. Azaz a kezdőpontra való belépéstől az utolsó lámpa eléréséig fixen azonos a sebességünk.
Azt is tudjuk, hogy ezen a szakaszon nagyon szigorú a rendőri ellenőrzés, ezért semmiképp sem mehetünk át piroson. Az autónkat tekintsük pontszerűnek.
Végül, de nem utolsósorban: ezeken a lámpákon nincs sárga, a jelzőlámpáknak két állapotuk van -> zöld vagy piros. Zöldön átmehetünk, piroson nem. (Megjegyzés: A féktávolságra való tekintettel a szabályos közlekedést a lámpák alatt elhelyezett visszaszámláló segíti. Ennek most számunkra nincs jelentősége.)
További pontosításként:
- Például az első lámpa 32 másodperckor átvált pirosra: ekkor már nem mehetünk át alatta, de 31.99 másodperckor még igen!
- Ugyanez a lámpa 64 másodperckor pedig átvált zöldre: ekkor már átmehetünk alatta, ám 63.99-kor még nem!
És így tovább, 32 másodperces ciklusokban.
Mekkora az a legnagyobb egész sebesség kilométer/órában, amellyel
- nem szegjük meg a törvényt
- és minden lámpán annak zöld állapotában haladunk át?
Ismét hangsúlyozzuk, hogy csak egész kilométer/órákkal foglalkozunk, tehát például a 18.5 kilométer/óra nem jó megoldás!
Természetesen indoklással! Ez utóbbi lehet egy levezetés a megoldás menetéről, vagy annak megmutatása ellenpéldákkal, hogy nagyobb megoldás nem lehetséges!