Kivételesen nem a páratlan számokról van szó :-)
Könnyű, beküldte:
hata*, szerkesztő: csibe08
A zenében az ütem lehet páros és páratlan (kicsit leegyszerűsítve). Foglalkozzunk most egy kicsit a különböző páratlan ütemekkel.
1. A legismertebb a 3/4-es ütem, ami a keringő üteme. Ennek a műfajnak a legnépszerűbb művelői egy család három tagja.
2. Nem a család tagja, csak névrokon, de operájában ő is írt népszerű keringőt.
3. Orosz zeneszerző csak vonósokra írt művének egyik tétele is keringő.
4. Természetesen másféle páratlan ütem is létezik. Sőt keveredhetnek is, művön belül váltakozhatnak. Magyar zeneszerző egyik utolsó (és talán legnagyszerűbb) művében váltakoznak a 3/4-es, 5/8-os és 7/8-os ütemek, mintegy paródiájaként az akkoriban népszerű egyik (irredenta) operettmelódiának.
5. És akkor váltsunk műfajt! A modern dzsessz egyik legnépszerűbb, és ma is legtöbbet játszott dallama 5/4-ben íródott.
1. Ki a népszerű család három ismert tagja? (1 pont)
2. Ki a szerző, és mi az opera címe? (1 pont)
3. Ki a szerző, és mi a mű címe? (2 pont)
4. Ki a szerző, mi a mű címe, és mi a parodizált dal címe? (3 pont)
5. Melyik dzsesszegyüttesről van szó, mi a mű eredeti (angol) címe és ki a zeneszerző? (3 pont)
Bónuszkérdés a pipa megszerzése utánra:
Az említett dzsesszegyüttes egészen különleges, népszerű 9/8-ban írt művének címe. (2 pont)