ROVATOK

FELADVÁNYOK

BETŰTÉSZTA

ASSZOGRAMMA

JÁTÉKOK

KVÍZJÁTÉK

FÓRUM

REGISZTRÁCIÓ

A mai nap képe

nap képe

Küldj be te is képet!
Képeslapküldés

Keresés az oldalon:

Friss fórum:
Játékok (1302)
Feladványok (17480)
Ki mondta? (258)
asszogramma (1872)
Hónap feladványa (695)
A hét kérdése (2030)
Tőlem Nektek (12422)
Nyomasevics Bobacsek (1202)
Betűtészta (3050)
Szívből szóló versek (1166)
Elnökválasztás (6)
Érdekes, vicces, jó honlapok (857)
Jellemezd Magyarország helyzetét egy filmcímmel! (15)
Ezek is mi vagyunk (472)
Vicces szövegek (4053)

 > Még több fórum

A hét kérdése:

Jelentkezz be a heti kérdéshez!

 > régebbi kérdések
 > kérdés beküldés

Legolvasottabbak:
IQ teszt
Egy angliai egyetem kutatásai
Varázsgömb
Hipnózis
Agyscanner

 

Biztonságtechnikai Központ

 
    2004.11.15.  yoda     
Az autógyárak közül a Volvo foglalkozott először a biztonság témájával. Mérnökeik az ötvenes évek óta egyre fontosabb szempontként kezelik a passzív biztonságot, tehát az utasok védelmét a beleset bekövetkezése esetén.

Hirdetés




A kutató- és fejlesztőmunka egyik csúcspontja volt a hárompontos biztonsági öv bevezetése 1959-ben. A kutatások egyik legfontosabb helyszíne a göteborgi biztonsági központ, ahol folyamatosan kutatnak, hogy a jövőben tovább növekedjen a biztonság a közlekedés összes résztvevője számára.

A Volvo Biztonságtechnikai Központjának legkülönösebb része az ütközéseket szimuláló laboratórium. A két pálya - az egyik 154, a másik 108 méter hosszú - egy katedrális méretű csarnokban találkozik, melynek belmagassága 14,5 méter.

A két pálya kombinálható és egyikük mozgatható is, ami a világon egyedül itt lehetséges. A mozgatható rész 90 fokban elfordítható, így két autó ütközése esetén a frontálistól az oldalirányú ütközésig minden lehetséges.

A mozgatható pálya tömege nem kevesebb, mint 600 tonna, és légpárnás technikával mozdítható. A beton felületek fölött 0,1 milliméteres levegőréteget hoznak létre, ezen nyugszik az a húsz darab gumi légpárna, melyek a tesztpályát hordozzák. A mozgatást hat, speciális, légpárnás szállítójármű végzi.

A tesztelt autókat pályánként két, elektromos motor mozgatja, melyek forgódobján 18 méteres acélsodrony tekercselődik fel. A motorok azonosak a bányaliftekben használtakkal. A legerősebbek teljesítménye gyorsítás közben eléri az 1800 kW-t (2450 LE).

Az autók helyzetét két lézer műszer méri milliméter pontossággal, és ezek kalkulálják ki a járművek pontos helyzetét is az adott pillanatban. Ezt az információt továbbítják az elektromos motorokhoz, annak érdekében, hogy a kocsik pontosan a megfelelő helyzetben és sebességgel ütközzenek össze. Az ütközési pont előtt néhány méterre a kocsik már szabadon futnak.

Merev testtel történő ütközés esetén csak a rögzített pályát használják. Ilyenkor egy 850 tonnás betontömböt helyeznek a pálya végére, ugyanazzal a légpárnás technológiával, mint amivel a mozgatható pályának a helyzetét változtatják. Az állandó pályát használják a borulási teszthez is, melynek során az autót ellenkező irányba húzzák a pályára, ahol többször átpördül. Ehhez hasonlóan az autó hegyoldalba vagy árokba is irányítható a mozgatható pálya segítségével.

Az események filmen történő tanulmányozása az ütközési tesztek egyik legfontosabb része az értékelés szempontjából. Az összes tesztet több, nagy sebességű kamerával filmre és videóra veszik, másodpercenként háromezer képkockás rögzítési sebességgel.

A Volvo elemzői ezután a filmet összevethetik az autókban elhelyezett szenzorok adataival. Így a film segítségével többek között pontosan mérhető az autó deformációja.

Az új ütközési laboratóriumban harminc olyan nagysebességű kamera működik, melyek egyidejűleg tudnak felvenni. Ezeket az ütközési helyszín felett, mellett és alatt építették be. A 32 darab, 8000 Wattos reflektor segítségével pedig lehetővé válik az, hogy napfényes filmre vegyék fel a balesetet. Az alulról történő filmezés érdekében két, hat méter mély fotóaknát képeztek ki, melyet hét rétegnyi ragasztott, edzett, speciális üveg fed le. Ezekben az aknákban helyezkednek el a kamerák és a megvilágító eszközök is.

Az új ütközési laboratóriumban a pályákon kívül az ütközésben résztvevő autókat előkészítő létesítmények, két lelátó és irodák is találhatók.


  Kapcsolódó cikkek

  -  Biztonságosabb utazás 65 éve


Felhasználónév:

Jelszó:

Jelszóemlékeztető



Friss feladványok:
 Párosítás 9.
 Periódusos szavak - kicsit másképp 2.
 Csak a kezeMet figyeld!
 Szakmai anagramma 52.
 Szétválogatás 2. (korrigálva)
 Mi a nevem? (2.)
 Tekercs

Hirdetés

© 2017 DigitalAge

impresszum  ::  médiaajánlat  ::  segítség  ::  ajánló  ::  kezdőlapnak  ::  kedvencekhez   RSS