|
Biztonságosabb utazás 65 éve |
|
|
|
2004.09.03. yoda |
|
| A járműbiztonság még ma is a Barényi Béla által épített alapra épül, 65 éve vette kezdetét a Mercedes-Benznél a gépkocsik biztonsági fejlesztése.
| |
|
Hirdetés
| |
| 65 évvel ezelőtt vette kezdetét a Mercedes-Benznél a személygépkocsik tervszerű biztonsági fejlesztése a zseniális feltaláló, Barényi Béla közreműködésével. A gyűrődő zóna, a biztonsági kormányoszlop, a kormánykerék-ütközőlap, a biztonsági utascella vagy az oldalsó ütközésvédelem mind Barényi találmánya. Még ma is ezek számítanak az autótechnika alapjának, és egyértelműen mutatják, milyen szorosan összefonódik egymással a járműbiztonság és a Mercedes-Benz története. Egyéb előre mutató fejlesztéseinek - mint amilyen az A-osztályos Mercedes szendvicspadló-koncepciója vagy a balesetre felkészítő PRE-SAFE biztonsági rendszer - köszönhetően ma is a biztonsági fejlesztés éllovasának számít a stuttgarti márka.
Eleinte mindössze négy főből állt az 1939. augusztus 1-jén megalakult biztonsági fejlesztőrészleg, melynek munkáját az Ausztriában született mérnök, magyar származású, Barényi Béla (1907-1997) irányította. Barényi ezt megelőzően a "Társaság a Műszaki Haladásért"-nál dolgozott Berlinben, már akkor több mint 150 szabadalmat jelentett be különféle autó- és járműkonstrukciókkal kapcsolatban.
Kezdetben egy alig 100 négyzetméteres deszkaépületben működött a sindelfingeni Mercedes-gyár biztonsági fejlesztőközpontja. Barényi munkatársaival együtt itt folytatta ütközésbiztonsági kísérleteit. Már egy év elteltével bemutatta az első olyan személygépkocsi-prototípust, amely balesetbiztos padlólemezzel, alaktartó utascellával és különleges oldalvédelemmel készült. Ezt több előre mutató találmány követte.
Barényi a negyvenes években fejlesztette ki, és 1952 augusztusban szabadalmaztatta a gyűrődő zónát, amelyet a Mercedes-Benz először 1959-ben alkalmazott a sorozatgyártású 220-as (W 111) típuson. 1972. évi nyugdíjazásáig összesen több mint 2.500 találmányt jelentett be a személygépkocsi-biztonság nagy úttörője.
A Mercedes-Benz mérnökei a későbbiekben is nagyszerű járműbiztonsági fejlesztésekkel álltak elő: ilyen volt például az övfeszítő, a légzsák, a blokkolásgátló berendezés, a fékasszisztens és az elektronikus stabilitásfelügyelő rendszer (ESP). Ezek a biztonsági berendezések ma már valamennyi csillagos autó és sok konkurens gyártmány alapfelszereltségének részei.
A Mercedes-Benz A-osztály 1997-ből származó szendvicspadló-koncepciója. Ez a találmány tette lehetővé, hogy a márka kisautója is ugyanolyan biztonságos legyen, mint a nagyobb modellek. A 2004 őszén piacra kerülő új A-osztály a szendvicspadló-koncepció legújabb védelmi rendszerekkel kiegészített, továbbfejlesztett változatát hasznosítja.
2002 újabb mérföldkő volt a Mercedes-Benz járműbiztonsági fejlesztéseinek történetében: ekkor mutatkozott be a baleset várható következményeit előrelátó módon enyhítő PRE-SAFE rendszer, amely az S-osztályban alapfelszerelés, és a jövőben a márka valamennyi modelljéhez rendelhető lesz. A PRE-SAFE balesetveszélyt észlelve azonnal működésbe lép annak érdekében, hogy felkészítse az utasokat és az autót az ütközésre - például az övfeszítők működtetése révén. | |
|
Kapcsolódó cikkek
|
|
|