|
A MediaWatch mindent hall |
|
|
|
2004.09.02. yoda |
|
| Karórával mérik a rádióadók hallgatottságát és a tévé-műsorok nézettségét. A lehetőséget a GfK piackutató csoport teremtette meg, kifejlesztette ugyanis a média elektronikus hatókörének kutatására a média-órát, angolul a MediaWatch-t. A szerkezet használata révén a médiavállalkozások, hirdető cégek és ügynökségek az eddigieknél jobb alapadatokhoz jutnak.
| |
|
Hirdetés
| |
| A média-óra egy továbbfejlesztés: a GfK svájci leányvállalata által létrehozott Audiométer RadioControl kezdte a rádióállomások hatókörének automatikus mérését. Az új mérőeszköz világviszonylatban az első olyan technológia, amely egyformán rögzíti viselőjének bármilyen médiakontaktusát, akár rádióval, televízióval, újsággal vagy más nyomdatermékkel, akár moziban, óriásplakáttal vagy boltban kihelyezett reklámmal történik is.
A média-óra technológiája alapvetően megújítja az eddig egy-egy médium használatára koncentráló médiakutatást. Először válik lehetővé a médiahasználat fogyasztóra koncentrált mérése. Így a teljes multimediális környezet - amellyel ma egy fogyasztó érintkezik - feltárható és elemezhető.
A karóra a minimalizált technika csodája. Egy parányi vevőkészülék percenként háromszor rögzít és kódol auditív sugárzási jeleket. Az új média-óra képes négy hónapon keresztül adatokat rögzíteni, mielőtt szükségessé válik a cseréje. Ha a kutatás megbízója kívánja, a panelben résztvevőknél fel lehet szerelni egy műszert, amely a nap folyamán rögzített jeleket éjszaka továbbítja a Gfk számítóközpontjaiba.
Az óra minden percben háromszor 4 másodperc erejéig rögzíti a környezet zajait, majd ezt eltárolja. A tesztperiódus után ezeket a mintákat a központi számítógépbe letöltik, amely addig folyamatosan rögzítette a mért adók sugárzott jeleit. A letöltött hangmintákat egy úgynevezett korrelációs eljárás segítségével összevetik minden fogható rádió és tévéadó azonos időpontban fogható hanganyagával. Így lehet tudni, hogy adott személy mikor, meddig, milyen rádiót, tévét hallgatott illetve nézett.
Csakhogy ez nem minden, mert a nyomdatermékekkel, óriásplakátokkal vagy boltban kihelyezett reklámokkal való kontaktust is képes mérni. Egy reklámhelyre szerelt transzponder által kibocsátott jel segítségével a MediaWatch képes felismerni és beazonosítani azokat a köztéri és beltéri médiumokat, melyeket az óra viselője nagy valószínűséggel láthatott útja során.
A MediaWatch a kutatásban részvevő aktív közreműködésével a nyomtatott sajtótermékek olvasottságát is képes mérni, mert az óra memóriájában elhelyezett mintegy 200 sajtótermék nevének megjelölésével számot adhat e lapok olvasásáról is.
A mérés pillanatnyilag időszakos, percenként 3 adat áll rendelkezésre. Adatszolgáltatás sem folyamatos, az adatokat akár több hónap késéssel dolgozzák fel. De ezeket a hátrányokat a technika fejlődésével hamar kiküszöbölik. Nem kell sok idő elteljen ahhoz, hogy állandó felvételt készítsenek, és azonnal továbbküldjék az adatokat a központi számítógépek egyikére. Az új technológia forradalmasíthatja a médiakutatásokat, azonban továbbra sem szabad ezekben az adatokban vakon megbízni. A szerkezet nem képes teljes meggyőződéssel állítani, hogy a reklámot észrevették, megnézték. | |
|
Kapcsolódó cikkek
|
|
|